•
Dendatu erreportajea: Eko Donostia
Eko Donostian produktu ekologiko, natural eta jasangarriak saltzen ditugu
Merkataritzaren aurkezpen laburra (jarduera, kokapena...):
Gure saltokiak Eko Donostia du izena. Produktu ekologiko, natural eta jasangarriak saltzen ditugu, Zero Hondakin kontzeptuaren ikuspegi sendoarekin. Gure espezialitatea ontziratu gabeko produktuak dira, batez ere etxea garbitzeko (detergenteak, ontzi garbigailuak, etab.) eta higiene pertsonalerako (xaboiak, kosmetikoak). Horri esker, gure bezeroek plastikozko ontzien erabilera nabarmen murriztu dezakete. Edertasun naturaleko artikuluak eta egunerokotasun iraunkorrago baterako osagarriak ere eskaintzen ditugu. Donostian gaude, Karmengo Amaren kaleko 25. zenbakian, Egia auzoan.
Nola eta noiz sortu zen proiektua?
Eko Donostia proiektua 2023ko urtarrilean sortu zen ofizialki. Ideia, ordea, pandemia garaian sortu zen. Une horretan, eta autoen garbitokiaren esperientzia kontuan hartuta, konturatu ginen beharrezkoa zela produktu ekologikoak erabiltzea eta eskaintzea, eraginkorrak baina aldi berean ingurumena errespetatzen zutenak. Kimikari tradizionalen alternatiba erreal eta jasangarriak bilatzen genituen. Bilaketa hori helburu bihurtu zen: Donostiako komunitateari ingurumen-inpaktua minimizatuko duten kontsumo aukeretarako sarbidea erraztea, batez ere ontziratu gabeko salmentaren eta Zero Hondakin ikuspegiaren bidez.
Zer lotura dago zure proiektuaren eta ekonomia zirkularraren artean? Zeintzuk dira zure ekintza nagusiak eta azken urteotako aurrerapen eta lorpen nagusiak, iraunkortasunari dagokionez?
Eko Donostiak ekonomia zirkularrarekin duen harremana zuzena da, gure negozio eredua Murriztu eta Ahalik eta gehien Berrerabili printzipioan oinarritzen baita. Ez dugu saltzen ontzi berriekin amaitutako produkturik; ontzien balio-bizitza zabaltzea sustatzen dugu, eta formatu kontzentratuak lehenesten ditugu. Hau da, kontsumoaren 'diseinuaren' fasean aktiboki lan egiten dugu, eta hondakina sortu aurretik ezabatzen dugu. Lorpenaren edo xedearen ekintza nagusiaren eremua. Garbigarriak, gelak eta higiene-produktuak soltean saltzea. Gure bezero finkoen % 90ek betetzeko beren ontziak ekartzea lortu dugu, Egia auzoan urtero erabilera bakarreko plastikozko milaka botila erostea saihestuz. Ziurtagiri ekologikoa eta biodegradagarria duten produktuei lehentasuna ematea.
Zer onura dakarzkizu ekonomia zirkularreko edo jasangarritasuneko ekintza horiek zure merkataritzan aplikatzeak?
Onura nagusia bezeroak bereiztea eta leialtzea da.
Gure negozioa iraunkortasunean eta Zero Hondakinean oinarritzen denez, produktuak saltzeaz gain, balio erantsia duen irtenbidea eskaintzen dugu. Horri esker:
Horrelako konponbideak aktiboki bilatzen dituen merkatu-nitxo oso kontziente eta konprometitu bat erakartzea.
Bezeroengan leialtasun handia sortzea, Eko Donostiak bere balioak partekatzen dituela sumatzen baitute. Horrek esan nahi du bezero errepikariak etengabe itzultzen direla ontziak betetzera.
Komunitatean ospe positiboa ezartzea.
Zer oztopo edo zailtasun aurkitzen dituzu iraunkortasun-ekintzak zure merkataritzan aplikatzerakoan?
Etengabe aurkitzen ditugun bi zailtasun handi daude.
Lehenengoak prezioaren pertzepzioarekin du zerikusia, eta bigarrenak erosteko ohiturekin: Hasierako Prezioaren Oztopoa: Askotan, ziurtagiri ekologikoa, kalitatezkoa eta tokiko hornitzaileena duten produktuak erosteko kostua alternatiba konbentzionalena baino handiagoa da berez. Horren ondorioz, kontsumitzaileak azken prezioa alderatzen du, eta, produktua kontzentratuagoa edo kalitate hobekoa izan arren, kutxako prezioa hasierako oztopoa izan daiteke bezero berriak erakartzeko.
Ohituren aldaketa: Zero Hondakina sustatzeak esan nahi du bezeroek beren ontziak ekartzea gogorarazi behar dutela. Jendea oso kontzientziatuta dagoen arren, egunerokoak eta presak eraginda, tagerra edo botila berrerabilgarria hartzeko ohitura da sendotzen zailena.
Etengabe lan egiten dugu gogorarazpenetan eta sistemetan trantsizio hori errazteko.
Gainera, logistikaren arloan, batzuetan erronka izaten da tokiko hornitzaileak aurkitzea, produktuak formatu handietan eman diezazkiguten, inpaktu txikia bermatzeko.
Zure ustez, nola sar ditzakegu Gipuzkoako saltoki gehiago iraunkortasuna beren negozioan txertatzeko?
Iraunkortasuna hasieran ezartzea baino merkeagoa izatea behar dugu.
Berariazko dirulaguntzen lerro bat sor daiteke, helburu hauek dituena:
Espazioak egokitzea: Solteko banagailuak eta berrerabiltzeko sistemak instalatzeko edo energia-kontsumo txikiko ekipamenduan inbertitzeko laguntzak.
Kostuen konpentsazioa: Saltoki txikiei stock ekologikoa edo hurbilekoa eskuratzeko hasierako kostu handiena konpentsatzen lagunduko dieten dirulaguntzak, kate handien aldean prezio lehiakorragoak eginez.
Zer aholku edo gomendio emango zenieke praktika jasangarriak aplikatzeko interesa duten Gipuzkoako beste saltoki batzuei?
Aholku garrantzitsuena da txikitan hastea eta ekintza ekologikoak ez ezik, zuzenean onura ekarriko dizuten ekintzak aukeratzea:
Murriztu gastua eta inpaktua: Egin inbertsio sinple eta azkar bat: aldatu zure bonbilla guztiak LED teknologiara. Elektrizitatearen kontsumoa berehala murriztuko da, eta zure aztarna murriztuko da.
Erabilera bakarreko plastikoa ezabatzen du: Bezeroarentzat plastikozko poltsak edo erabili eta botatzeko ontziak erabiltzeari uzten dio. Alternatiba berrerabilgarriekin edo material konpostagarriekin ordezka itzazu. Zero Hondakinarekiko konpromisoa frogatzeko modurik agerikoena eta zuzenena da.